Mahirah Basirah Binti Sa'ari

Pagi yang hening ini, setelah menghabiskan sedikit masaku membaca al’mathurat di surau aku bergegas untuk pulang ke bilik. Namun ketergesaanku terbatas pada langkah longlaiku yang cuba menghayati dan menyelami susasa pagi di kampusku. Lain benar kabus yang kunikmati di sini. Udaranya membuatkan rongga rusukku mejadi sesak. Wallahualam, aku selalu terfikir kandungan udara yang ku hirup itu, namun tak terjangkau dek pemikiranku, soalan itu sentisa berlalu di bawa oleh langkahku yang hilang di sebalik kegelapan kabus pagi . 
Sesampai di bilik aku mula menghidupkan computer riba yang menjadi peneman hidupku sepanjang 5 tahun di sini. Walaupun sudah banyak keluaran terkini yang lebih cangih berbanding modul computer ribaku Aspire 380 yang dibelikan oleh abahku dahulu sekitar RM1900. Ini masih aku sayang untuk ditukar ganti dengan computer riba yang lain. Aku mula mencari surah2 pilihan untuk ku jadikan sebagai halwa telinga ku pada pagi ini. Baru-baru ini aku mendapat satu amalan baru bagi mebolehkan aku menghayati al-quran. Aku teringin untuk menghafal nama2 dan bilangan surah yang terdapat di dalam al-quran. Setakat yang aku ingat surah al-mu’minun surah yang ke 32, al-mulk 76 dan as-soff 61. 
Moga Allah memberkati usahaku ini. Duhai Allah lindungi jasadku daripada menjadi makanan kepada tanah kuburku, Engkau kekalkanlah bentuk jasadku ini, perindahkan ia, sehingga ke syurga duhai Allah.. Allahummakhtim alaiya bihusnil khotimah wala takhtim alaiya bissu’il khotimah….
0 Responses

Post a Comment